Külföldi letelepedés bejelentése, nyilvántartásba vétel külföldön élő magyar állampolgárként
1., Külföldi letelepedés bejelentése a konzulátuson
Mikor kell bejelentenem a külföldi letelepedésemet?
A bejelentés a végleges külföldi letelepedés szándékának rögzítését, illetve hivatalos bejelentését jelenti. Külföldön történő letelepedésnek számít, ha valaki életvitelszerűen, állandó jelleggel külföldön kíván élni, függetlenül attól, hogy rendelkezik-e másik állampolgársággal vagy, hogy milyen gyakorisággal és mennyi időt tölt Magyarországon.
Hol jelenthetem be a külföldi letelepedésemet?
Személyesen az Önhöz legközelebb eső konzulátuson és kihelyezett ügyfélfogadáson teheti meg a bejelentést. Az eljárás díjmentes.
Amennyiben rendelkezik Ügyfélkapuval, a külföldi letelepedést elektronikusan, Webes ügysegéd útján is be lehet jelenteni. A személyi igazolványt és lakcímkártyát elektronikus bejelentés esetében is le kell adni. A Webes ügysegéd felületen jelölnie kell az ügyfélnek, hogy melyik járási irodába, vagy külképviseletre postázza az okmányokat. Lehetőség van arra is, hogy személyesen adják le az okmányokat, amelyet mind a bejelentő, mind törvényes képviselője, illetve meghatalmazottja megtehet.
Milyen dokumentumok szükségesek a bejelentéshez?
- Külföldi letelepedésre vonatkozó nyilatkozat (nagykorú illetve kiskorú személynek)
- Amennyiben a kérelmező házas, a magyar házassági anyakönyvi kivonat - amennyiben a kérelmező külföldön kötött házasságát még nem anyakönyveztette Magyarországon, úgy először a házasság anyakönyvezését kell kezdeményezni,
- Érvényes személyazonosító igazolvány,
- Lakcímkártya,
- Gyermekek esetében a magyar születési anyakönyvi kivonat,
- Érvényes útlevél.
Kiskorú kérelmezők esetében a végleges külföldi letelepedés bejelentéséhez mindkét szülő jelenléte szükséges, vagy az egyik szülő jelenléte és a másik szülő írásban tett hozzájárulása, amelyet közjegyző vagy tiszteletbeli konzul hitelesít. Ha már elmúlt 14 éves, a kérelmet a gyermeknek is alá kell írnia.
A lakcímkártya a bejelentéssel egyidejűleg bevonásra kerül, helyette egy olyan lakcímkártya kerül kibocsátásra, melyen a „külföldi cím” elnevezés szerepel.
2., A külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételi kérelem
Ha a magyar állampolgár nem szerepel a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban (vagy korábbi külföldre távozás miatt, vagy, mert soha nem rendelkezett állandó lakóhellyel Magyarországon), kérheti a nyilvántartásba való felvételét. Ehhez a kérelem külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételéhez adatlap kitöltésére van szükség, melyet a konzul előtt személyesen kell aláírni.
Hol kérelmezhetem a külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételemet?
A kérelem benyújtására személyesen kerülhet sor a konzulátuson, ügyfélfogadási időben, előzetes időpont egyeztetés alapján, vagy kihelyezett ügyfélfogadáson.
Az eljárás díjmentes.
Milyen dokumentumok szükségesek a kérelem benyújtásához?
- Adatlap,
- Érvényes magyar útlevél,
- Születési anyakönyvi kivonat,
- Házas családi állapot esetén magyar házassági anyakönyvi kivonat,
- Elvált illetve özvegy családi állapot esetén pedig válási illetve özvegyi záradékkal ellátott magyar házassági anyakönyvi kivonat.
Kiskorú kérelmezők esetében a nyilvántartásba vételi kérelem beadásához mindkét szülő jelenléte szükséges, vagy az egyik szülő jelenléte és a másik szülő írásban tett hozzájárulása, amelyet közjegyző vagy tiszteletbeli konzul hitelesít. Ha már elmúlt 14 éves, a kérelmet a gyermeknek is alá kell írnia.
A nyilvántartásba vételt követően egy olyan lakcímkártya kerül kibocsátásra, melyen a „külföldi cím” elnevezés szerepel.